סיפורה של יחידת SCD החלוצית

ד. בן 12, שהישגיו הלימודיים טובים, ילד מוכשר מוזיקלית וספורטיבית, התקשה בתפקודו החברתי. מאז הגיל הצעיר לא היה חלק מהמעגל החברתי של בני גילו. לעיתים אף היה דחוי על ידם ממש. הדבר הכאיב לו מאד וככל שחלפו השנים ניכר היה שהדבר השפיע על מצב רוחו ועל הערכתו העצמית. סיבת קשייו אלה לא היתה ברורה ומגיל 7 שנים עבר בירור אצל קלינאים שאבחנו אותו עם אבחנות שונות תוך שנשללה אבחנת הספקטרום האוטיסטי. בהתאמה לאבחנות שקיבל כמו הפרעת קשב, הפרעה מתנגדת, בעיה בסמכות הורית, ניתנו מענים טיפוליים. אולם מצבו הוסיף להידרדר.

ד. הגיע לבדיקה ביחידה לתקשורת חברתית שבמרכז 'בית אחד' בתל אביב. בבדיקה מעמיקה של תפקודו התקשורתי הוא נמצא עונה לאבחנה של הפרעה בתקשורת החברתית. וכמו שאמרה אמו: "…סוף סוף קיבלתי תשובה שעשתה סדר והגיון בכל מה שהרגשתי שנים. בני היקר אינו ילד רע או חסר גבולות כי אם ילד מבולבל, חרד משום שהוא מתקשה להבין את העולם ואת עצמו, כעוס כי הוא במגננה תמידית…".

לאחר שנה וחצי של טיפול מותאם שכלל הדרכת הורים וקשר עם צוות בית הספר, ד. אינו לבד. יש לו מעגל חברתי משלו ומצב רוחו טוב, דבר שמקרין על איכות חיי משפחתו כולה.

קשיי התקשורת המולדים המצויים מתחת לסף האוטיזם מוגדרים ב 5 DSM כ'הפרעה בתקשורת החברתית' (Social Communication Disorder – SCD). קשיים אלה מורכבים לזיהוי והסובלים מהם נעים תכופות בצל שאלה אבחנתית מתמשכת. דבר הגורם סבל רב לאדם עצמו ולבני משפחתו. סבל זה בהצטרף לשכיחות אבחנתית מוערכת של לפחות 1 ל 200 ילדים באוכלוסיה הכללית, מדגישים את הצורך בפיתוח המענה הקליני המותאם.

במרכז 'בית אחד' בתל אביב הוקמה בשנת 2012, מעט לקראת צאת אבחנת ה SCD, יחידה חלוצית בארץ שהיא ייעודית להפרעה זו. ביחידה ניתנים שירותי אבחון וטיפול, פרטני וקבוצתי, המותאמים ל SCD בהתבסס על ניסיון קליני רב ועל ידע אקדמי עדכני. בסיסי הידע עליהם נשענים האבחון והטיפול כוללים מרכיבי פרגמטיקה מורכבים, נוירופסיכולוגיה רלבנטית וגישה טיפולית אינטגרטיבית, במיוחד מתחום המנטליזציה ומרכיבים של CBT.

האוכלוסיה המטופלת היא בעיקרה של ילדים בגילאי בית ספר יסודי עד סוף תיכון, לצד שכיחות נמוכה יותר של של צעירים ומבוגרים יותר. ביחידה עובדים 8 פסיכולוגים. שרותי היחידה ניתנים בשלב זה בתל אביב, ירושלים, הרצליה והמגמה היא להתרחב לאזורים נוספים. מוקדי העיסוק ביחידה בשלב זה כוללים, לצד הנזכר עד כה, תיעוד ותיקוף של אמצעי הבדיקה והתהליך הטיפולי, העלאת המודעות הציבורית להפרעה ועבודה על התאמת המענה המותאם הניתן בקהילה בהקשר הטיפולי והחינוכי.

*תיאור המקרה בכתבה פורסם באישור אמו של הנער ותוך טשטוש פרטיו המזהים.

 

פוסטים נוספים

בתקוה לימים טובים יותר

סיכום שנת 2023 בצל המלחמה

המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר החלה זמן קצר מאוד לאחר תחילת שנת הלימודים. בשנת שגרה, זהו זמן המוקדש בדרך כלל להכרת הילדים ולהכנת תוכניות עבודה שנתיות. המלחמה העמידה אותנו בפני אתגרים שלא ידענו...