הכל אני יכול בחופש הגדול

מאת לימור צמח, מטפלת באומנות ומדריכה, גן ריטה, יחידת נתניה

לימור צמח

הקיץ כבר הגיע ועימו עוד מעט יגיע גם החופש הגדול. החופש נקשר אצל רובינו להזדמנות להפוגה ולשינוי שגרה. אך לחלק מהילדים על הספקטרום שינוי השגרה משמעו איום על תחושת הבטחון, מדוע?

חופש = שינוי שגרה
המבנה הנפשי של ילדים על הספקטרום האוטיסטי בנוי כך שהם זקוקים לחוויה של מוכרות הסביבה וסדר היום על מנת לתפקד במידה טובה. על כן נראה ילדים רבים הזקוקים לחזרה רבה על פעילויות, משחקים באותו המשחק, מתקשים לשנות התנהגותם וכדומה.

תחושה זו של מוכרות מגנה על הנפש שלהם מלחוש חרדה מפני הלא מוכר והלא נשלט.

החופש הגדול משמעו שבירת שגרה משמעותית כיוון שהילדים אינם פוקדים את גן הילדים או בתי הספר. במסגרות החינוכיות הילדים רגילים להיות מספר לא מבוטל של שעות בהן הם מקבלים טיפולים ושיעורים בסדר יום קבוע וחזרתי. כך הם מסוגלים להיות פנויים ללמידה משמעותית. אך בחופש, באין שגרה, עשויים הילדים לחוש חרדה רבה ומציפה ולהראות סימנים של מצוקה. סימנים אילו עשויים להראות כעלייה של התוקפנות כך שיהיו כועסים יותר או חרדים יותר, של בלבול או בכי וכדומה.

אמנם, בשנה וחצי האחרונות אנו מורגלים מעט יותר בשינויי שגרה בשל וירוס הקורונה ואף המבצע הצבאי, שניהם הביאו לקריסת השגרה ללא הכנה. עם זאת, בזמנים אילו היה הצוות החינוכי והטיפולי זמין לילדים ולכם ההורים בשיחות וידאו או תקשורת חליפית אחרת. בחופש הגדול, היכולת ליצור קשר עם המטפלים השונים וצוות החינוך מוגבל יותר.

שינוי שגרה עשוי להיות קושי עבור ילדים על הספקטרום אבל זה לא אומר שהם ואתם כמשפחה צריכים לוותר על הנאות משותפות. להפך! נרצה לתת לילדים גירויים נוספים והתנסויות על מנת לסייע להם להרחיב את עולמם ולכם כמשפחה לחוות הנאה. אז איך נעשה זאת?

איך נתכונן לחופש הגדול?
משהבנו שילדים על הספקטרום פועלים על פי מנגנון הזקוק לשגרה וחזרתיות מוכרת על מנת לחוש בטחון, נפעל גם אנחנו על פי מנגנון זה.

ראשית, נייצר גם בבית
שגרה של סדר יום. נשתדל שיהיו פעולות קבועות שיסמנו את תחילת היום וסופו (כמו קימה בבוקר, ארוחת בוקר) ואת המעבר בין פעילויות משתנות. סדר יום לדגמה: בכל בוקר נקום בשעה קבועה, נאכל ארוחת בוקר, נצחצח שיניים, נצא לפארק (פעילות משתנה), נחזור לארוחת צהרים, נלך לנוח, אחר הצהרים: נראה טלויזיה\נשחק באייפד\נשחק יחד\נלך לבריכה (פעילות משתנה אחרת), נחזור לארוחת ערב, נלך להתקלח, נלך לישון.

בכדי לייצר סדר יום קבוע, ניתן לדאוג לתמונות לילדים הנתמכים בתת"ח (תקשורת תומכת חליפית). לשם כך ניתן לבקש מצוות הגן במעוד מועד או להכין בבית. את התמונות יש לסדר בצורה הנוחה לכם כדי שתוכלו לקחת אותו איתכם למקרה שתצטרכו להזכיר אותו לילדכם.

שנית, בכל פעילות משתנה ולא מוכרת חשוב לעשות "הטרמה" שהיא הכנה מראש לקראת מה צפוי בפעילות. ניתן לתאר במילים, ניתן להראות צילומים או סרטונים של הפעילות: לקראת הצגה נראה לילדים מה זה אומר הצגה, עם בובות, אורות וקהל. לקראת טיול נראה לילדים את המסלול, תמונות מהשטח של מה צפויים לראות ועם מי מטיילים. נכין את משחקים וחפצים מוכרים שילוו אותנו בנסיעה ונעשה עצירות מרובות לילדים המתקשים ללא תנועה במשך זמן רב.

שלישית, חשוב לזכור שכל פעילות חדשה היא חשיפה וחשיפה היא תהליך הלוקח זמן. בתחילה נשתתף בפעילויות ללא גירויים רבים. לדגמה: הצגות עם מוסיקה וקהל רב עשויות להחוות כמציפות את החושים של הילד והוא יתקשה מאוד לתפקד. על כן ניתן ללכת להצגות הנערכות בחללים קטנים יותר כמו סיפריות עירוניות, ללכת עם ילד המוכר מהגן, או ללכת לפעילויות המותאמות מראש לילדים עם צרכים מיוחדים.

רביעית ואחרונה, לא חייבים לצאת מהבית בשביל להנות! גם בבית ניתן לעשות פעילויות מהנות וגם כאילו המדמות פעילויות שהילד מכיר מהגן. לדגמה, ניתן לייצר בבית משחק של "תחנות" או "מסלול" אשר נערך גם בגן. בתחנות אילו ניתן ללכת על שורה של כיסאות או לזחול מתחתם, ואז לפזר כריות וללכת או לקפוץ מעליהן, לגלגל בקבוק מים מלא עד לקיר, לסמן קוים על הרצפה עם נייר דבק אטום ולקפוץ מעל כל קו ועוד ועוד פעילויות כיד הדימיון הטובה עליכם.

בפעילויות בבית יכולים ואף רצוי לשתף את המשפחה כולה וזו הזדמנות טובה לערב את האחים הנוספים שיש בבית, לפעילות מגבשת של יחד וכיף משפחתי.

מאחלת לכם הנאה רבה בחופשה ותחזרו אלינו מאושרים ומלאי חוויות.

קיץ נעים!

פוסטים נוספים

iisca protocol

פרוטוקל חדשני להערכה ויישום התערבות להתמודדות עם קשיי התנהגות בקרב ילדים עם אוטיזם

פרוטוקול הטיפול מיועד לילדים, נוער ובוגרים על רצף האוטיזם ומבוסס על הנחת הייסוד שכל הילדים, כולל ילדים עם אוטיזם או אבחנות אחרות יכולים לחיות חיים מלאים וחופשיים ללא קיום של התנהגויות מאתגרות....

מעבר לכיתה א' אצל ילדים על הרצף התקשורתי

מעבר לכיתה א' הוא אחד המעברים המשמעותיים ביותר בחייו של הילד והוריו. הילד עובר ממסגרת קטנה, מוגנת עם גמישות רבה ויחס שווה בין משחק ופנאי ללמידה מכוונת, אל מסגרת מובנית באופן מלא...